Nieuws

De toekomst van openbaar vervoer in “Vervoersregio Eindhoven”

Op zaterdag 5 oktober organiseerde de raadstafel 21 van de metropoolregio Eindhoven een werkbezoek over openbaar vervoer. In de afgelopen periode is veel gesproken over de schaalsprong die onze regio te wachten staat en daarbij is mobiliteit een belangrijke pijler. Binnen deze pijler mobiliteit wordt veel verwacht van het openbaar vervoer. Maar hoe zou dit openbaar vervoer van de toekomst in onze regio er dan uit moeten zien? Recente discussies over lightrail in de vorm van een tram of een metro popten weer op terwijl deze door de Provincie zijn afgekapt met het beleid dat ingezet wordt op busvervoer. Een goed onderwerp om mogelijkheden en ontwikkelingen eens met elkaar af te tasten op een mooie zaterdagochtend.

Centraal stond de vraag hoe in de toekomst te reizen met OV in onze regio. De Provincie Brabant heeft in haar presentatie uiteen gezet hoe men het busvervoer in de regio wil gaan organiseren. De inzet is een goed en frequent buslijnen-net waarbij aanvullend haltevervoer wordt gefaciliteerd voor de minder bereikbare gebieden. Dit aanvullend vervoer moet een keuze zijn uit verschillende vervoersmogelijkheden waaronder een haltetaxi, kleine busjes, buurtbussen en deelfietsen&scooters. Hier wordt veelal gebruik gemaakt van openbaar vervoer HUB’s waar deze faciliteiten samenkomen.

Met ‘Brainport bereikbaar’ hebben we aansluitend een hub wat verder uitgediept qua mogelijkheden en hoe dit er dan uit moet zien. De belangrijkste les daaruit te trekken is de gedragsverandering die bereikt moet worden om deze oplossingen tot een succes te maken. Brainport Bereikbaar is hier volop mee bezig door met een informatiecontainer door de regio te reizen naar bijvoorbeeld bedrijventerreinen om mensen bewust te maken van de mogelijkheden en dit actief te ondersteunen.

Als vreemde eend hebben we de mogelijkheden voor de inzet van een kabelbaan in een stedelijke regio bekeken. Wat zou hiervoor nodig zijn en wat zijn de voordelen van deze vorm van vervoer? In de wereld wordt een kabelbaan al in menig stad gebruikt, ook in Europa. Conclusie is dat een kabelbaan weinig ruimte in beslag neemt en dat het een heel aantrekkelijke vorm van vervoer is doordat je bijvoorbeeld een fiets heel eenvoudig kan meenemen. Een nadeel is dat het maken van bochten niet eenvoudig is en dus gedacht moet worden aan rechte lijnen. Een voorstel voor een kabelbaanverbinding tussen een, al veel besproken, nieuw NS station bij Acht in de richting van het Eindhoven Airport werd enthousiast ontvangen. Het is leuk om eens buiten de gebaande paden te denken.

Afsluitend gaf universitair docent Niels van Oort zijn visie op openbaar vervoer in de regio. Een belangrijk punt hierin is dat uit onderzoek blijkt dat mensen snelle lijnen die vaak rijden en weinig stoppen aantrekkelijk vinden en bereid zijn langere afstanden tot een halte te accepteren. Dit zou heel interessant zijn voor onze regio met de inzet op snelle HOV lijnen, maar het voor- en navervoer verdient hierbij dan nog veel aandacht. Hiervoor moet gekeken worden naar een optimale mix tussen de diverse opties zoals leenfietsen, taxi, steps, deelauto’s maar ook zelfrijdende voertuigen. Dat wij een fietsend land zijn levert een enorme meerwaarde op voor de haalbaarheid van deze visie. De fiets voorop stellen is dan ook een aantrekkelijk vooruitzicht en een enorme kan om hier verder in te evolueren.

Een belangrijk inzicht wat in de presentatie werd getoond is de klantwenspiramide. Hierin staat de beleving van een reiziger centraal. Reizen moet ontspannen zijn, maar dan moeten betrouwbaarheid, snelheid en comfort wel in orde zijn. Reizigers die veelvuldig gebruik maken van het OV kunnen dit beamen.

Aansluitend hebben we nog een werkbezoek gebracht aan TNO op de automotivecampus over zelfrijdende technieken. Met het oog op de brainportlijn met zelfrijdende voortuigen in de regio was dit een mooie aanvulling om eens in de keuken te kijken van deze technologie.

Meer nieuws