Mobiliteit in onze regio is een groot knelpunt. Met de ontwikkelingen in onze regio wordt dit knelpunt alleen maar groter. Met het oog op de forse groei bij ASML dreigt het accent van mobiliteit te verschuiven naar de westzijde van Eindhoven. Om dit te voorkomen heeft de peelregio zich verenigd in Brainport Oost om sterk naar voren te komen voor een betere bereikbaarheid van de oostzijde van Eindhoven. Op 10 februari is in Asten bijgepraat over de stand van zaken.
Voor de maatregelen op het gebied van mobiliteit wordt gekeken naar de lange en korte termijn wat is samengevat in het Meerjarig Multimodaal Maatregelen Pakket. Helaas moeten we vaak constateren dat ‘korte termijn’ voor ons ook al veel te lang duurt, namelijk maatregelen tot 2030. Specifiek voor onze gemeente en het ommeland staat tot 2030 het volgende op de planning:
- Mobiliteitshub Gerwen
- Aanleg snelfietspaden
- Beekse Brug
- Verbeteren bundelroute Smits van Ooijenlaan
- Aanpassen N279
Deze projecten zijn ons bekend en vragen al een lange adem, maar het is positief dat deze punten wel op de prioriteitenlijst staan. Pas na 2030 staan mobiliteitshubs bij de A50 en de A67 op de planning waarbij verbreding van deze snelwegen door Rijkswaterstaat nog helemaal niet aan de orde is. Dit is zorgelijk. Hoewel deze snelwegen niet direct aan Laarbeek grenzen maken ze wel een significant onderdeel uit van het verkeersplan om doorgaand verkeer weg te geleiden van Laarbeek, de zogenoemde robuuste randen. Zonder goed functionerende snelwegen zal dit nooit een aantrekkelijk alternatief worden.
Het was goed te horen dat de gezamenlijke oostelijke gemeenten zich hard uitspreken voor een mobiliteitshub en maatregelen op de A67 om openbaar vervoer vanaf deze mobiliteitshub onbelemmerd doorgang te laten vinden.
In de regio wordt vol ingezet op de fiets en openbaar vervoer boven de auto. Voor onze gemeente is dat vooral te zien aan de investeringen in snelfietspaden. Het openbaar vervoer was daarbij ondergeschoven, maar daar lijkt nu wel verandering in te komen. Ook hier heeft de oostelijke regio zich beter verenigd waar nu ook daadwerkelijk plannen uitrollen.
In 2026 start de aanbesteding voor een nieuwe concessie voor deze regio voor het busvervoer. Een gezamenlijk plan biedt hier kansen om opgenomen te worden in die nieuwe concessie die in 2029 in gaat. Er wordt gepleit voor het doortrekken van de Brainportlijn, een snelle busverbinding over de westelijke randweg, naar Geldrop en Helmond. Ook wordt de frequentie van de sprinters op de trajecten Helmond en Weert opgevoerd, maar dit kost nog wat extra tijd vanwege aanpassingen aan het spoor. Belangrijk voor Laarbeek is de inzet van een Noord-Zuid hoogwaardige busverbinding tussen Uden/Veghel/Helmond/Weert. De exacte route moet nog worden vastgesteld, maar Laarbeek zal onderdeel van deze route zijn. Daarbij zal de bus intensief rijden en daarbij aansluiten op het spoor in Helmond zodat daar ook een betere verbinding mee ontstaat. Hierdoor krijgen we als Laarbeek een verbinding door de oostelijke regio zonder via Eindhoven te moeten reizen. Een positieve ontwikkeling.
De lijn Gemert-Gerwen zal worden versterkt zodat hier een intensieve en betrouwbare busdienst wordt verkregen en daarmee een goed alternatief gaat vormen voor de auto. Denk hierbij aan het aanpassen van bestaande opstoppende knelpunten zodat de bus een snelle en betrouwbare dienstregeling kan volgen. We blijven ook pleiten voor het goed inrichten van voor- en navervoer bij haltes. Dit verhoogd de aantrekkelijkheid van gebruik van openbaar vervoer. Denk hierbij aan leenfietsen om bijvoorbeeld op het bedrijventerrein te kunnen komen. Dit zouden we als Brainportregio zelf kunnen inrichten zodat het ook een maatschappelijk breed gedragen concept is.
Voor de korte termijn worden er overigens al aanpassingen gedaan voor een betere en vooral ook snelle dienstregeling Gemert-Eindhoven. Daarbij wordt ook Bravo Flex geïntroduceerd als voor en na vervoer zodat ook minder bereikbare plaatsen met openbaar vervoer bereikbaar worden gemaakt als soort van taxivervoer tegen een zeer laag tarief.