Nieuws

Nog heel wat uit te zoeken voor het snelfietspad Gemert-Eindhoven

Afgelopen dinsdag vond er een raadsinformatieavond plaats omtrent het snelfietspad van Gemert naar Eindhoven. De raad- en commissieleden werden geïnformeerd over de stand van zaken en ook de gezamenlijke dorpsraden waren aanwezig om hun ideeën hierover te delen.

Aan de route van het snelfietspad, wat voor een groot deel langs het Wilhelminakanaal loopt, wordt al een tijdje gestudeerd en we kunnen uit de avond concluderen dat deze studie nog verre van afgerond is. Want komt het fietspad nu aan de Aarlese zijde of juist aan de zijde van Beek en Donk? Wat te doen met de Laarbrug en de kruising bij de Beekse brug? En hoe sluiten we de dorpen optimaal aan op het fietspad?

Door adviesbureau Tauw is in opdracht van de gemeente een uitgebreide studie gemaakt. Daarbij zijn diverse varianten tracés afgewogen en is uiteindelijk gekomen tot een voorkeurstracé. Dit voorkeurstracé start met een fietsstraat bij de Deense Hoek in Lieshout en loopt zo via de Aarlese zijde van het kanaal richting de Laarbrug en steekt daar over. Via de als fietsstraat ingerichte Laarweg gaat het fietspad verder met een fietstunnel onder de N615 en vervolgt over een aangepaste Beekse Brug richting Gemert. Ten oosten van de brug Deense Hoek komt een fietsbrug over het kanaal voor een veilige aansluiting op de kern van Lieshout.

Ook de dorpsraden, die zich hebben verenigd, zijn meegenomen in de studie maar komen uiteindelijk met een ander tracévoorstel als conclusie. Daarbij geven de dorpsraden aan dat zij in het bijzonder de fietsstraat Deense Hoek en de koppeling met de Beekse brug niet zien zitten en stellen bij de Zuid-Willemsvaart een brug voor op een andere positie. Deze variant is onvoldoende meegenomen in de afwegingen van adviesbureau Tauw.

ABL is nog kritisch op de voorliggende plannen. Zo hebben we grote twijfels over de afsluiting van de Laarbrug voor gemotoriseerd verkeer zonder goed alternatief voor onder andere de aanwonenden zoals verwoord in ons eerder artikel Proef afsluiting Laarbrug – ABL ~ Algemeen Belang Laarbeek (abllaarbeek.nl). De inrichting van de Laarweg als fietsstraat kan hier niet los van worden gezien. Het verplaatsen van het fietspad naar de andere zijde van het kanaal met de oversteek bij de geplande fietsbrug bij Lieshout zou het probleem bij de Laarbrug kunnen wegnemen. We vinden dat deze route opnieuw gewogen moet worden.

De aansluiting op de Bavariabrug voor fietsers moet ook beter beschouwd worden zodat fietsers komende uit de richting van Mariahout gemakkelijk en veilig aansluiting kunnen vinden op het snelfietspad. Deze gevaarlijke oversteek heeft ABL al veelvuldig als gevaarlijk bestempeld en opgeroepen tot actie. Dit is nu onvoldoende uitgewerkt.

De keuze voor de oversteek over het kanaal richting Gemert kunnen we onvoldoende beoordelen zolang niet duidelijk is aan welke oplossing wordt gedacht voor het knelpunt Beekse Brug. Ons inziens zou hier beter inzicht moeten zijn voordat je de definitieve keuze kunt maken. Het voordeel van het tracé langs de N615 en opzichte van het tracé van de dorpsraden is dat de aansluiting op de kern Beek logischer is en een meekoppelkans gemaakt kan worden met een vurig gewenste fietstunnel ter hoogte van de Orchideestraat.

Nog genoeg punten om uit te zoeken alvorens keuzes worden gemaakt. Daarbij is de gemeente zelf ook gestart met een alternatieve studie voor de Laarweg en de Laarbrug zoals al is aangekondigd bij het afblazen van de proef afsluiting Laarbrug. Hierbij worden varianten bekeken via de wijk Beekse Akkers maar ook nog een tracé volledig langs de N615 vanaf de Bavariarotonde. Pas als hier meer duidelijkheid over komt kan het voorkeurstracé opnieuw op de agenda komen. Tot die tijd zullen we onze bedenkingen onder de aandacht brengen. Ook is opgeroepen de dorpsraden te blijven betrekken in de nieuwe alternatieven.

Meer nieuws