Eind juni werd aangekondigd dat de Laarbrug in de periode september tot en met november afgesloten gaat worden voor gemotoriseerd verkeer. Als ABL waren wij verrast door dit bericht en zijn wij het niet zondermeer eens om de proef op dit moment uit te voeren.
In ons verkiezingsprogramma en aansluitend in het bestuursakkoord hebben we opgenomen dat we een integrale verkeersvisie willen voor heel Laarbeek. In deze integrale verkeersvisie willen we een concreet plan hoe we in de toekomst de verkeersafwikkelingen zien en hier stap voor stap naar toe werken bij aanpassingen aan onze wegen Zie hierover ook de eerdere berichtgevingen.
Een proef uitvoeren om te bepalen wat de gevolgen zijn van het afsluiten van de Laarbrug is in basis geen slecht idee. De proef wordt echter enkel uitgevoerd vanwege mogelijk toekomstig gebruik voor het snelfietspad Gemert-Eindhoven. Enkel met deze motivatie vinden wij een afsluiting niet in lijn met een integrale verkeersvisie. Er moet immers gekeken worden waar je het verkeer dan naartoe stuurt en ook deze wegen moeten geschikt zijn voor dit verkeer. In onze ogen is dat met deze proef en aansluitend de keuze voor het snelfietspad via deze route nog te vroeg. De omleidingsroute voor verkeer wat nu gebruik maakt van de Laarbrug is niet altijd geschikt. Veel verkeer zal over de Oranjelaan gaan, die in de spits veel opstoppingen kent vanwege de Beekse brug. Het is dan bijvoorbeeld aantrekkelijk om door de wijk Beekse Akkers de kruising Oranjelaan af te snijden. Dat is niet wenselijk.
Oftewel, het afsluiten van sluiproutes kan pas gebeuren als er daadwerkelijk een goed en betrouwbaar alternatief beschikbaar is. Dat is nu nog niet het geval. Daarnaast is niet duidelijk hoe het afsluiten van de Laarbrug past in de totale integrale verkeersvisie. Die is nog in ontwikkeling en in de eerste versie is er nog helemaal niet gesproken over de Laarbrug.
Tijdens de kadernota hebben wij een motie ingediend, samen met het CDA, om de proef uit te stellen totdat de integrale verkeersvisie ver genoeg is om een zinvolle uitspraak te doen over de toekomst van de Laarbrug. De andere partijen steunden deze echter niet. Wel is toegezegd dat de keuze om de Laarbrug af te sluiten enkel en alleen voor het snelfietspad niet aan de orde is. De plek van het snelfietspad langs het Wilhelminiakanaal is sowieso nog onderwerp van discussie. Daarin speelt de Laarbrug ook zeker een rol. In het najaar verwachten we meer duidelijkheid over het snelfietspad te kunnen scheppen.
.