Het snelfietspad Gemert-Eindhoven kent al een flinke aanloop waar verschillende stakeholders zijn betrokken en een grote betrokkenheid is getoond vanuit de dorpsraden en de inwoners bij inloopavonden. Dat het voorkeurstracé van de gemeente nu afwijkt van het tracé van de dorpsraden is jammer maar ook wel begrijpelijk omdat beide opties goed te beargumenteren zijn, voor beiden is iets te zeggen.
Als ABL hebben we het proces intensief gevolgd, uitgebreid de afwegingen gelezen, goed naar de plannen van de dorpsraad gekeken en uiteindelijk ook met onze eigen logica en achterban beredeneerd.
Voorop staat dat ABL voor de aanleg van een snelfietspad 3 aspecten als belangrijke aanvullende uitgangspunten hebben bestempeld:
- Een goede en logische verbinding met de kernen voor een optimaal gebruik van het fietspad voor onze eigen inwoners, het is immers een flinke investering
- Oplossen van bestaande verkeersveiligheidsknelpunten in het zoekgebied van het snelfietspad (oa oversteek Bavariabrug, brug Deens hoek, oversteek Oranjebrug en oversteken N615 in Beek)
- Geen nieuwe verkeersknelpunten veroorzaken met het snelfietspad, ook niet op veiligheid.
Het huidige voorkeurstracé voldoet nog niet aan. Wij delen de uitgesproken zorg van de dorpsraden voor de veiligheid bij de kruising Deense hoek (Bouwcenter Swinkels). Ook de gevaarlijke oversteek bij de Bavariabrug is met het huidige ontwerp niet opgelost voor fietsverkeer vanaf de Bavariarotonde richting Helmond. Zoals eerder al aangegeven vinden wij de Laarbrug niet wenselijk om af te sluiten en de brug niet geschikt voor het snelfietspad. Het bestemmingsverkeer vanuit de Laarweg moet dan intensief de gevaarlijke aansluiting op de N615 gebruiken.
De nu voorgestelde ligging van de fietstunnel aan de Orchideestraat vinden wij niet logisch, ook met het oog op het burgerinitiatief uit de wijk Beekse Akkers en de route naar de scholen.
Met betrekking tot de route via de Beekse Brug, onderdeel van het voorkeurstracé, en de route van de dorpsraden via een brug bij de kanaalkruising steunen we het huidige voorkeurstracé. De route van de dorpsraden ligt ver van de kern Beek en Donk af waardoor de toegevoegde waarde van het snelfietspad voor het intensieve (school)fietsverkeer tussen Beek en Donk en Gemert minimaal is. Dit zou de grote investering van Laarbeek in dit stuk snelfietspad niet rechtvaardigen als onze eigen inwoners er amper gebruik van maken. Ook kan het snelfietspad als breekijzer dienen om het knelpunt Beekse Brug snel opgelost te krijgen.
Om bovengenoemde knelpunten op te lossen heeft ABL de volgende suggesties gedaan aan de deskundigen:
Suggestie 1:
Afwijkend van de voorkeursvariant stellen we voor de aanleg van het nieuwe snelfietspad aan de noordzijde van het Wilhelminakanaal met behoud van het huidige fietspad aan de zuidzijde inclusief de nieuwe onderdoorgang onder de Bavariabrug. Je krijgt dan het beste van 2 werelden, alle fietsrichtingen uit alle kernen worden dan optimaal en veilig bediend.
Met een fietspad aan beide zijden los je de knelpunten omtrent de Laarbrug en de kruising Bavariabrug op. De Laarbrug speelt nog steeds een rol in het fietsnetwerk, maar is geen onderdeel meer van de hoofdroutes en kan daardoor voor lokaal verkeer behouden blijven.
Deze variant hoeft naar onze inzichten niet per se duurder te zijn dan de huidige voorkeursvariant omdat het zuidelijke fietspad ook aanpassing behoeft en de onderdoorgang onder de Bavariabrug onnodig duur is uitgewerkt.
Suggestie2
Een inpassing van de fietstunnel onder de N615 in Beek en Donk op een plek tussen de Vrijenborgsedreef en de bushalte bij het Berkendijkje lijkt ons een betere plek voor optimaal gebruik. De locatie heeft een positie die voor de verbinding tussen de kern Beek en de nieuwe wijk Beekse Akkers het meeste oplevert en daarin logische routes volgt naar de scholen. Dit ook met het oog op de forse groei van de wijk. Een westelijke positie, zoals nu opgenomen in het voorkeurstracé, biedt daarin minder toegevoegde waarde voor de wijk.
Door de tunnel wat breder te maken is deze inpasbaar met uitritten in alle richtingen.
ABL heeft gekozen om de wensen en bedenkingen vrij gedetailleerd aan te dragen bij het college en de deskundigen, aangevuld met suggesties. Dit is niet altijd gebruikelijk. Wij hebben goed geluisterd naar de zorgen en bedenkingen van onze inwoners en de gevoelens van verkeersonveilige situaties. Wie immers kent de situatie beter dan onze eigen inwoners.
Om dit goed over te brengen was een gedetailleerde benadering noodzakelijk. We zijn immers ook de vertegenwoordiging van onze inwoners en dit willen we daarom ook goed over brengen om de juiste keuzes en afwegingen uiteindelijk door de deskundigen te laten doen.